Wycieczka krajoznawczo zawodowa – klasa 1D

2 dniowa wycieczka krajoznawczo zawodowa- klasa 1D

7 marca uczniowie klasy 1D pod opieką wychowawczyni p. Barbary Cynk i p. Zofii Prażuch wybrali się na kolejną klasową wycieczkę.                                     

O 8.30 autokarem sprzed szkoły wyjechali w kierunku Nadwiślańskiego Parku Etnograficznego w Wygiełzowie, gdyż pierwszym punktem programu było zwiedzanie z przewodnikiem skansenu, w którym zgromadzono przykłady budownictwa drewnianego Krakowiaków Zachodnich. Dom miejski z Chrzanowa, spichlerz z Kościelca, chałupa sołtysa z Przegini Duchownej czy zabytkowy kościół z Ryczowa, kuźnia, olejarnia, chałupy, stodoły, a nawet klasa szkolna i obok niej pokój nauczyciela. 25 obiektów drewnianych pochodzących od końca XVIII w. przez XIX i początek XX wieku. Zwiedzanie zakończyło się w Dworze z Drogini, gdzie przewodnikiem był Wojtek- przewodniczący klasy, który czytał z przewodnika opis wyposażenia, a wszyscy przemieszczając się za nim oglądali salon, pokój pani, pokój rezydentki, sypialnię i gabinet pana. Na zakończenie jeszcze spojrzenie w górę, gdzie na Górze Zamkowej stoją ruiny Lipowca, zamku, którego historia sięga średniowiecza. Po tej wyjątkowej lekcji geografii i wiedzy o kulturze udali się w kierunku Oświęcimia.

 Tam  zwiedzają Miejsce Pamięci Auschwitz zgodnie ze specjalnie opracowanym programem przygotowanym przez Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.

Auschwitz I:
Brama „Arbeit macht frei” (wprowadzenie)
Plac apelowy (tematyka reżimu obozowego)
Blok 6 (warunki egzystencji)
Blok 10 (eksperymenty medyczne)
Blok 11 i dziedziniec (znaczenie w obozowym terrorze)
Blok 27 (wystawa Szoa)
Piętro bloku 4 (model komory gazowej)
Blok 5 (mienie Ofiar)
Komora gazowa i krematorium 

Auschwitz II-Birkenau:
Brama Śmierci (wprowadzenie)
Rampa (rozpoczęcie Zagłady, transporty, selekcje)
Ruiny komory gazowej i krematorium nr III (Zagłada)
Magazyny „Kanady” (wykorzystanie mienia Ofiar)
Centralna Sauna (proces rejestracji więźniów)
Ruiny komory gazowej i krematorium nr II

3,5 godzinna edukacja w autentycznej przestrzeni poobozowej, to nie tylko poznanie historii niemieckiego nazistowskiego obozu , ale też możliwość refleksji i dyskusji na wiele tematów, którą uczniowie kontynuować będą w szkole na lekcjach historii czy wiedzy o społeczeństwie.

Następnie udają się do B&M Guesthouse, gdzie zaplanowano nocleg. Po zakwaterowaniu i krótkim odpoczynku spacer po mieście, które obecnie kojarzone jest głównie z niemieckim obozem zagłady, a warto wiedzieć , że jest również związane z inną historią. Historią polskiej motoryzacji. Fabryka, czy też montownia samochodów „Oświęcim-Praga”, została w mieście nad Sołą założona w 1929 roku przez hr. Artura Potockiego i hr. Rogera Raczyńskiego – ze strony polskiej – oraz przy współpracy z czechosłowacką wtedy firmą Ćeskomorawska Kolben-Danek S.A. Kierownictwo montażu samochodów objął inż. Szorubek, wraz z kilkoma czeskimi instruktorami. Resztę pracowników montowni stanowili Polacy. W momencie największego rozkwitu placówki personel zakładu liczył około 300 osób. Samochody z Oświęcimia posiadali Wojciech Kossak, Jan Kiepura, artystka kabaretowa i rewiowa Zizi Halama i wielu innych celebrytów tamtych lat.
Spacer zakończył się w McDonald’s . Potem były jeszcze życzenia i kwiaty dla Pań- jutro Dzień Kobiet  oraz Integracja !

Rano 10.00 wyjazd do Zakładu FCA Poland w Tychach.                                       

Fabrykę Fiat Chrysler Automobiles uczniowie zwiedzali podzieleni na dwie grupy, prowadzone przez dwóch przewodników. Zwiedzanie rozpoczęło się w spawalni, gdzie znajdują się zautomatyzowane i zrobotyzowane stanowiska, zajmujące się zgrzewaniem karoserii. Następnie w lakierni przewodnik omówił cały proces lakierowania samochodu. .Na koniec w hali montażu uczniowie obserwowali proces montowania do samochodów wszystkich elementów wyposażenia zgodnie z zamówieniem klienta. W trakcie zwiedzania przewodnik podał kilka danych dotyczących wielkości zakładu, liczby zatrudnionych pracowników, rodzaju produkowanych samochodów, firm świadczących usługi na rzecz fabryki. Uczniowie poznali proces produkcji samochodów osobowych oraz uzyskali informację o wykształceniu, umiejętnościach i predyspozycjach niezbędnych do wykonywania poszczególnych zawodów w fabryce.    

Do Krakowa wrócili zadowoleni, bogatsi o nową wiedzę i doświadczenia oraz kilka pamiątkowych zdjęć- zgodnie z planem o godzinie 14.30.